همراه فارما

هیلینگ ایمپلنت چیست؟

هیلینگ ایمپلنت چیست؟ کاربرد و مراحل نصب آن

هیلینگ ایمپلنت چیست؟

هیلینگ ایمپلنت (Healing Abutment) یکی از قطعات مهم در روند کاشت دندان است و قطعه ای فلزی است که به ایمپلنت دندان متصل می‌ شود. این قطعه کوچک که شبیه به یک توپ کروی است؛ پس از کاشت ایمپلنت دندان داخل استخوان فک روی استخوان فک و لثه فیکس می‌ شود. هیلینگ ایمپلنت نقش کلیدی در سلامت و کارکرد درست ایمپلنت ایفا می‌ کند. در ادامه این مقاله سعی داریم تا شما را به‌طور کامل با هیلینگ ایمپلنت آشنا کنیم، پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

هیلینگ ایمپلنت چیست؟

هیلینگ ایمپلنت یکی از فناوری‌ های پزشکی است که برای تسریع در فرآیند بهبودی استفاده می‌ شود. یکی از قطعات مهم در روند کاشت ایمپلنت دندان هیلینگ بوده که یکی از مراحل مهم در کاشت دندان به شمار می رود. ارتفاع این قطعه بین 2 تا 10 میلی‌متر است و جنس آن از آلیاژ تیتانیوم و یا خود تیتانیوم جنس پلی اکسید متیلین و زیرکونیا می باشد.

هیلینگ ایمپلنت که با نام های جینجیوال، هیلینگ اباتمنت، هیلینگ کپ و Healing Abutment نیز شناخته می شود کمی از ایمپلنت دندان بزرگ تر است تا نحوه رشد لثه اطراف فیکسچر و اباتمنت را راهنمایی کند. این قطعه به شکل سیلندری گنبدی شکل در قسمت بالای لثه قرار می‌ گیرد و علاوه بر این که به فرم‌ دادن لثه نیز کمک می‌ کند؛ در قسمت بالایی ایمپلنت مانند پیچ متصل می‌ شود.

این قطعه کوچک که شبیه به یک توپ کروی است؛ پس از کاشت ایمپلنت دندان داخل استخوان فک، روی استخوان فک و لثه فیکس می‌ شود.

آیا ایمپلنت درد دارد؟ چگونه درد ایمپلنت دندان را کم کنیم؟

هیلینگ ایمپلنت چیست؟

کاربرد هیلینگ ایمپلنت چیست؟

هیلینگ ایمپلنت‌ یکی از قطعات مهم در ایمپلنت دندانی است. کاربرد هیلینگ در ایمپلنت بسیار مهم می‌ باشد. مهم ترین کاربرد هیلینگ ایمپلنت، جلوگیری از نفوذ جسم خارجی و باکتری به داخل پایه ایمپلنت است. این قطعه معمولا دارای ارتفاع ۲ الی ۱۰ میلی‌متر است و اندازه اش بسته به ضخامت لثه متفاوت است. از نقش‌ های اصلی آن در ایمپلنت دندان عبارت است از:

  1. وظیفه اصلی آن کمک به مدیریت بافت نرم اطراف ایمپلنت دندان برای اطمینان از یک نتیجه نهایی جذاب است.
  2. کاهش خطر عفونت ایمپلنت و ممانعت از نفوذ جسم خارجی و باکتری ها به داخل پایه ایمپلنت وجلوگیری از ورود آلودگی‌ ها به لثه
  3. کمک می‌ کند تا فرآیند تشکیل بافت جدید تسریع یابد و بهبودی بهتر و سریع‌ تری برای بیمار فراهم شود.
  4. به استخوان کمک می‌ کند تا بافت جدید تشکیل شود و استحکام یابد.
  5. برای ایجاد پایداری بیشتر در دندان‌ ها استفاده می‌ شوند.
  6. سرعت بخشیدن به فرایند بهبود و فرم ساختار لثه
  7. حفاظت از قسمت فوقانی ایملپنت
  8. افزایش سلامت، کارکرد و طبیعی بودن ایمپلنت
  9. جلوگیری از رشد لثه روی ایمپلنت
  10. افزایش زیبایی ایمپلنت
  11. کمک به تعیین دقیق‌ مکان کاشت ایمپلنت

انواع هیلینگ ایمپلنت

هیلینگ ایمپلنت، یکی از اجزای کلیدی در ترمیم دندان است که به دو نوع زیر تقسیم می شود:

  1. هیلینگ باریک : که مخصوص ایمپلنت‌ های باریک می باشد.
  2. هیلینگ رگولار: که مخصوص ایمپلنت‌ های قطور می باشد.
انواع هیلینگ ایمپلنت

هیلینگ دندان چگونه نصب می‌ شود؟

نصب هیلینگ دندان می‌ تواند به دو روش یک مرحله‌ ای و دو مرحله‌ ای انجام شود؛ تشخیص اینکه کدام مدل نصب هیلینگ ایمپلنت برای شما مناسب‌ تر است کاملا به تشخیص دندانپزشک پس از معاینه و انجام بررسی‌ های مورد نیاز مربوط می‌ شود.

هیلینگ کپ در ایمپلنت سنتی، بعد از جراحی مرحله ی دوم جای گذاری می شود و در ایمپلنت یک ‌روزه یا یک جلسه ای بلافاصله بعد از قرار گیری پایه ایمپلنت در داخل استخوان، بر روی دهانه ی استخوان بسته می شود.

مراحل نصب یک مرحله‌ ای هیلینگ

در روش یک مرحله‌ ای، هیلینگ و ایمپلنت هر دو در یک زمان قرار داده می‌ شوند. مراحل نصب هیلینگ تک مرحله‌ ای عبارت است از:

  1. قرار دادن ایمپلنت در استخوان
  2. اتصال هیلینگ به ایمپلنت
  3. انتظار برای بهبودی کامل ایمپلنت
  4. جوش خوردن کامل پایه ایمپلنت با استخوان فک
  5. برداشتن کلاهک هیلینگ
  6. جایگزین کردن اباتمنت به جای هیلینگ
  7. قرار دادن تاج ایمپلنت روی اباتمنت

مراحل نصب دو مرحله‌ ای هیلینگ

در روش دو مرحله‌ ای نصب هبلبنگ ایمپلنت دندان، ایمپلنت در استخوان قرار می‌ گیرد و پس از گذشت چند ماه، هیلینگ بر روی ایمپلنت نصب می‌ شود تا بهبودی لثه با سرعت بیشتری انجام شود. مراحل نصب دو مرحله‌ ای هیلینگ ایلنت عبارت است از:

  1. قرار دادن ایمپلنت در استخوان فک
  2. پوشاندن ایمپلنت با بافت لثه
  3. انتظار برای بهبودی کامل لثه
  4. جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک
  5. ایجاد برش برای نمایان شدن ایمپلنت
  6. پیچ کردن کلاهک هیلینگ
  7. انتظار مجدد برای بهبود و ترمیم بافت لثه
  8. برداشتن هیلینگ و اتصاب اباتمنت
  9. قرار دادن تاج

فرایند نصب هیلینگ دندانی به توجه به شرایط و نیازهای بیمار متفاوت است؛ بنابراین، پزشک شما ممکن است برنامه‌ ریزی و مراحل مختلفی را برای شما پیشنهاد دهد.

قیمت ایمپلنت کره ای 1403 | انواع ایمپلنت کره ای

هیلینگ دندان چگونه نصب می‌ شود؟

هیلینگ ایمپلنت چه‌ قدر طول می‌ کشد؟

فرآیند نصب هیلینگ ایمپلنت می‌ تواند پروسه ای زمان‌ بر باشد البته این بستگی به عوامل مختلفی شامل موارد زیر دارد:

  • سلامت عمومی و جسمی بدن بیمار: سن، وضعیت لثه،  شرایط سلامت استخوان فک، وجود مشکلات و بیماری‌ ها مانند بیماری‌ های مزمن، مبتلا بودن به دیابت، سیستم ایمنی ضعیف و… ممکن است بر فرآیند بهبودی و هیلینگ تأثیر بگذارد. وجود عفونت‌ ها یا مشکلات دیگر در دهان و فک می‌ تواند فرآیند را به تأخیر بیندازد.
  • میزان تراکم و کیفیت استخوان فک : استخوانی که برای جایگذاری ایمپلنت استفاده می‌ شود؛ باید به اندازه کافی سالم و پایدار باشد تا ایمپلنت به خوبی در آن تثبیت شود. در صورت نیاز به ترمیم یا اصلاح استخوان، زمان بیشتری لازم است.
  • تعداد، محل و نوع ایمپلنت : اگر تعداد بیشتری از کاشت ایمپلنت‌ ها نیاز باشد یا نوعی از ایمپلنت‌ ها که نیاز به فرآیند های پیچیده‌ تری دارند؛ یا محل کاشت ایمپلنت در شرایط سختی باشد؛ ممکن است زمان بیشتری نیاز باشد.

همچنین نظر جراح دندانپزشک و میزان تخصص دندانپزشک، کیفیت ایمپلنت و هیلینگ، تغذیه و سبک زندگی بیمار، مصرف دخانیات و … از عوامل تاثیر گذار بر زمان نصب هیلینگ ایمپلنت می باشد. به طور کلی، فرایند هیلینگ برای یک ایمپلنت دندانی ممکن است تا چند ماه زمان ببرد.

بخشی از این زمان به میزان استحکام‌ استخوان و ایمپلنت در آن بستگی دارد که ممکن است حدود 3 تا 6 ماه طول بکشد و بخشی از آن به فرآیند ساخت و قرار دادن پروتز دندانی نیز بستگی دارد؛ که معمولاً چند هفته تا چند ماه ممکن است طول بکشد.

لق شدن و افتادن هیلینگ دندان

اگر هیلینگ دندان شما لق شده یا افتاده است؛ این موضوع نیازمند بررسی توسط دندانپزشک را دارد. در واقع افتادن هیلینگ اباتمنت مشکل خاصی ایجاد نمی کند ولی اگر در طولانی مدت هیلینگ مجددا نصب نگردد باعث تحلیل استخوان لبه ایمپلنت می شود. علت افتادن هیلینگ ایمپلنت ممکن است به دلایل مختلفی از جمله موارد زیر رخ دهد:

  1. عدم اتصال و فیکس کامل پیچ ایمپلنت به استخوان و عدم اتصال استخوان پیرامون هیلینگ دندان به این قطعه که ممکن است منجر به لغزش یا افتادن هیلینگ شود.
  2. کافی نبودن تراکم استخوان فک وعدم سازگاری وضعیت فک و لثه برای ایمپلنت
  3. فعالیت‌ هایی مانند خوردن غذاهای سفت، فشار زیاد بر روی هیلینگ
  4. اگر عفونتی در منطقه جراحی رخ داده باشد یا فرآیند ترمیم به درستی صورت نگرفته باشد.
  5. استفاده از ایمپلنت یا پروتز نامناسب وکار گذاشتن غیر اصولی هیلینگ ایمپلنت دندان
  6. التهاب دور ایمپلنت و فشار لثه دور ایمپلنت به هیلینگ
  7. قرار دادن هیلینگ نامناسب برای بیمار، چون برندهای کره ای با هم سازگار هستند؛ دندانپزشک ممکن است هیلینگ از یک برند داشته باشد و آن را روی ایمپلنت با برند دیگری ببندد.
  8. عدم تخصص و تجربه کافی دندانپزشک و تعیین دقیق جای کاشت ایمپلنت
  9. وجود مشکلات قبلی در استخوان فک بیمار
  10. عدم دقت به توصیه‌ های مهم مراقبتی هیلینگ یا عدم رعایت دستورالعمل‌ های پس از جراحی
  11. مبتلا بودن به بیماری‌ های خود ایمنی
هیلینگ ایمپلنت چه‌ قدر طول می‌ کشد؟

مهم‌ ترین عوارض افتادن هیلینگ ایمپلنت

افتادن هیلینگ ایمپلنت یکی از موارد ناراحت‌ کننده در فرآیند نصب و استفاده از ایمپلنت‌ های دندانی است و می‌ تواند به مشکلاتی منجر شود. برخی از عوارض مهم این اتفاق شامل موارد زیر می‌ شوند:

1- افتادن هیلینگ ایمپلنت می‌ تواند باعث عدم ثبات و استحکام کافی در دهان شود که این موضوع می‌ تواند منجر به ایجاد ناراحتی در جویدن یا صحبت کردن شود و با افزایش حساسیت لثه برای ایمپلنت یا حتی در مواردی آسیب به استخوان فک همراه شود.

2- با افتادن هیلینگ، احتمال ورود باکتری‌ ها به محل جراحی و ایجاد عفونت و التهاب افزایش می‌ یابد. این مشکل می‌ تواند به درد، تورم و ناراحتی دهان منجر شود.

3- اتلاف وقت دندانپزشک و بیمار برای جراحی مجدد و انتظار برای ترمیم استخوان جهت کاشت مجدد یعنی اگر هیلینگ ایمپلنت افتاده باشد؛ ممکن است نیاز به دوباره جراحی یا روش‌ های درمانی دیگر برای ترمیم محل ایمپلنت و استخوان باشد که موجب تاخیر در فرآیند درمانی می‌ شود و در مواردی صرف زمان دوباره برای یافتن محل کاشت مناسب لازم می باشد.

4- خسارت مالی برای خرید مجدد هیلینگ، در برخی موارد، افتادن هیلینگ ممکن است نیاز به جراحی مجدد جهت نصب ایمپلنت داشته باشد که این موضوع هزینه و زمان بیشتری را برای بیمار به همراه دارد.

مهم‌ ترین نکات مراقبتی هیلینگ دندان چیست؟

مراقبت از هیلینگ دندان بعد از جراحی ایمپلنت دندانی بسیار اهمیت دارد تا فرآیند بهبودی به درستی صورت بگیرد و مشکلاتی از جمله عفونت‌ ها و تاخیر در بهبودی را کاهش دهد. لذا  رعایت دقیق دستورات پزشک و مراقبت دقیق از جراحی می‌ تواند به بهبودی سریع‌ تر و کاهش مشکلات مرتبط کمک کند. توصیه مهم برای مراقبت از هیلینگ ایمپلنت عبارتند از:

  • رعایت دقیق دستورات پزشک و رعایت دستورات بهداشت دهانی
  • داشتن رژیم غذایی مناسب با مشورت دندانپزشک و رعایت محدودیت‌ های غذایی(خوردن غذاهای آبکی و نرم و نخوردن غذاهای خیلی سفت)
  • نشستن دهان تا ۸ ساعت بعد از جراحی
  • شستشوی دهان با آب و نمک
  • پرهیز از فعالیت بدنی سنگین
  • داشتن استراحت کافی
  • مصرف منظم داروهای تجویز شده توسط دندان پزشک
  • استفاده از لوازم بهداشتی مخصوص ایمپلنت، خمیر دندان مخصوص و مسواک نرم
  • استفاده از دهانشویه های ضد عفونی کننده و مراقبت دقیق از دهان
  • اجتناب از فشار و ضربه به منطقه جراحی
  • استفاده از گاز استریل محکم برای کنترل خون‌ریزی
  • مراجعات پزشکی منظم برای بررسی وضعیت ایمپلنت و پیگیری مشکلات یا نیاز به تنظیمات احتمالی
  • عدم مصرف سیگار، قلیان
  • پرهیز از مصرف نوشیدنی های الکلی
  • استفاده از کمپرس یخ برای کاهش التهاب
  • دوری از استرس و اضطراب
  • پرهیز از روش‌ های خود درمانی غیر اصولی

با اینکه کاشت ایمپلنت و بستن هیلینگ دندان یک عمل سرپایی محسوب می‌ شود اما بهتر است برای جلوگیری از ایجاد عوارض و مشکلات بعد از ایمپلنت انجام دقیق نکته‌ های مراقبتی هیلینگ دندان را جدی بگیرید.

ایمپلنت سوئیسی چیست؟ قیمت ایمپلنت سوئیسی 1403

مهم‌ ترین نکات مراقبتی هیلینگ دندان چیست؟

قیمت هیلینگ ایمپلنت

یکی از فاکتورهای مهم تاثیر گذار بر هزینه نهایی ایمپلنت، هزینه هیلینگ است و تعرفه ثابتی برای هیلینگ ایمپلنت وجود ندارد چون قیمت هیلینگ بر اساس عوامل مختلفی مثل شرکت سازنده، متریال به کار رفته، دوام، استحکام و ….. متغیر است. هزینه هیلینگ ایمپلنت دندانی می‌ تواند بسیار متغیر باشد و بستگی به عوامل مختلفی دارد که شامل موارد زیر می‌ شوند:

  • محل و محدوده جغرافیایی کلینیک یا مطب دندان پزشکی
  • داشتن کارت تخفیف یا برخورداری از بیمه تحت پوشش
  • دولتی یا خصوصی بودن کلینیک
  • هزینه لابراتور
  • میزان تخصص و تجربه پزشک
  • تعداد ایمپلنت‌ ها
  • مراحل درمان و جراحی
  • نوع و کیفیت هیلینگ ایمپلنت
  • نوع مواد، متریال، مواد به کار رفته و تکنولوژی استفاده شده

با توجه به این عوامل، ارائه  قیمت دقیق برای هیلینگ ایمپلنت دندان امکان پذیر نمی باشد.. بهترین راه برای دانستن هزینه دقیق هیلینگ ایمپلنت، مشاوره با یک دندان‌ پزشک معتبر و متخصص است. با مشاوره با پزشک خود می‌ توانید در مورد گزینه‌ ها، هزینه‌ ها و پیش بینی‌ های مالی برای هیلینگ ایمپلنت خود اطلاعات دقیق‌ تری کسب کنید.

فرق هیلینگ و اباتمنت

در دندانپزشکی، هیلینگ و اباتمنت دو قطعه مختلف و مجزا در ایمپلنت دندان هستند. این دو مرحله مهم برای ایجاد یک دندان دائمی و با کیفیت بر روی ایمپلنت انجام می‌ شوند.

  • هیلینگ: قطعه‌ ای است که بعد از کاشت ایمپلنت، روی فیکسچر نصب می‌ شود و باعث شکل‌ گیری بافت لثه در اطراف ایمپلنت می‌ شود و همچنین از نفوذ جسم خارجی به داخل ایمپلنت جلوگیری می‌ کند. هیلینگ به فرایند بهبود استخوان در محلی که ایمپلنت دندانی جایگذاری شده است اشاره دارد. بنابراین، هیلینگ به استحکام و استقرار ایمپلنت در استخوان اشاره دارد.
  • اباتمنت: قطعه‌ ای است که در بطن کاشت دندان قرار می‌ گیرد و تا ابد در زیر دندان باقی خواهد ماند. اباتمنت یا فیکسیشن، مرحله‌ ای است که پس از اتمام فرایند هیلینگ اتفاق می‌ افتد. در این مرحله، پروتز دندانی به بخش بالایی ایمپلنت چسبانده می‌ شود. اباتمنت به چسباندن پروتز به بخش بالایی ایمپلنت مربوط است.

نوشته‌های مشابه

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه