همراه فارما

قوی ترین داروی گیاهی برای اسهال بزرگسالان و کودکان چیست ؟

قوی ترین داروی گیاهی برای اسهال بزرگسالان و کودکان چیست ؟

قوی ترین داروی گیاهی برای اسهال بزرگسالان و کودکان چیست ؟

راه‌های درمان اسهال عموماً شامل تسکین علائم، جبران مایعات و الکترولیت‌های از دست رفته و درمان علت آن می‌شود. اسهال ممکن است با علائمی همچون مدفوع آبکی و شل، درد شکم، سردرد، تهوع، استفراغ و لرز بدن همراه باشد. در موارد شدیدتر، این بیماری می‌تواند به تب و خونریزی مدفوع نیز منجر شود. علت اصلی اسهال می‌تواند عفونت‌های ویروسی، باکتریایی یا انگلی و مصرف غذاهای فاسد یا حتی آب آلوده باشد. در صورت داشتن اسهال شدید و مزمن، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید.

علائم و علت ایجاد اسهال

علائم و علت ایجاد اسهال

به طور کلی باید بدانید که مدفوع به شکل آبکی و حجیم اسهال نامیده می‌شود. این وضعیت باعث تسریع در عبور غذا و مایعات از روده می‌شود و باعث می‌شود مواد معدنی و آب مورد نیاز بدن جذب نشود. اگرچه اسهال ممکن است به تنهایی یک واکنش طبیعی بدن باشد و خودبه‌خود پس از مدتی بهبود یابد، اما در صورت وجود خون در مدفوع یا ادامه دادن این وضعیت به مدت طولانی، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.
حضور خون در مدفوع و اسهال مداوم را حتما جدی بگیرید، زیرا نشانه احتمال وجود بیماری خاصی در بدن است. در افراد مسن و کودکان این موضوع بسیار خطرناک است و نیاز است که به سرعت به پزشک مراجعه شود. اما در بزرگسالان و گروه‌های کم خطر، در صورت ابتلا به اسهال، می‌توان از داروهای گیاهی یا قرص‌های ضد اسهال استفاده کرد که از داروخانه تهیه شده است.

با علائم ابتلا به اسهال آشنا شوید:

  • تب و لرزش
  • احساس ضعف و تشنگی
  • کاهش وزن ناگهانی به دلیل اسهال
  • دفع مدفوع شل و مکرر
  • درد و گرفتگی شکم

این علائم می تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند باکتری‌ها، انگل‌ها یا ویروس‌ها باشد. این عوامل اغلب از راه مصرف آب و غذا وارد بدن می‌شوند. همچنین، مصرف غذاهای محلی و آب از چشمه‌های محلی در سفر می‌تواند باعث ایجاد اسهال شود. برای درمان اسهال مسافرتی، میتوان از روش‌های طبیعی و گیاهی استفاده کرد.

قوی ترین داروی گیاهی برای اسهال

قوی ترین داروی گیاهی برای اسهال

یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که کدام یک از گیاهان دارویی قویترین درمان برای اسهال است؟ گاهی اوقات، داروهای شیمیایی ممکن است در درمان اسهال موثر باشند، اما در ابتدا می‌توانید از داروهای گیاهی قویترین استفاده کنید و نگرانی کمتری داشته باشید. از زمان‌های دیرباز تا به امروز، گیاهان دارویی به عنوان یک روش ایمن برای درمان بیماری‌ها شناخته شده‌اند. اما اگر با استفاده از این گیاهان نتوانستید مشکل اسهال را برطرف کنید، می‌توانید با مشورت پزشک، از داروهای شیمیایی ضد اسهال استفاده کنید.

مواد غذایی برای درمان اسهال

مواد غذایی برای درمان اسهال

برای درمان اسهال، به این نکات توجه کنید تا این مشکل برطرف شود.

مایعات

حتما از مایعات بیشتری مثل آب و نوشیدنی‌های گرم استفاده کنید تا جلوی خشکی و دیابت را بگیرید.

غذاهای سبک

به جای غذاهای چرب، از غذاهای سبک مثل نان، برنج، موز و سوپ استفاده کنید.

مزه‌دهنده‌ها

از مزه‌دهنده‌هایی مانند نعنا، سرکه سیب و دمنوش استفاده کنید.

اجتناب از مواد مضر

برای جلوگیری از افزایش اسهال، از مواد مضر مانند الکل، کافئین و چربی خودداری کنید. همچنین، مصرف شیر و لبنیات را کاهش دهید تا عوارض اسهالی کمتری داشته باشید.

درمان اسهال آبکی

درمان اسهال آبکی

بیشتر افرادی که با اسهال آبکی مواجه هستند، معمولاً در عرض چند روز با استفاده از روش‌های درمانی در منزل یا درمان مناسب بهبود می‌یابند. در حالت عمومی، درمان اسهال بزرگسالان در ۲-۴ روز بهبود می‌پیدا کند، اما در کودکان ممکن است این فرآیند تا ۵-۷ روز طول بکشد.

 

یکی از علل شایع اسهال آبکی، عفونت باکتریایی است که می‌تواند مسمومیت غذایی را ایجاد کند. برای پیشگیری از این اتفاق و کاهش خطر ابتلا به اسهال آبکی، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • غذاها را در دمای مناسب نگهداری کنید.
  • قبل از تهیه یا مصرف غذا، دستان خود را به‌طور کامل شویید.
  • مواد تازه و گوشت خام را از یکدیگر جدا نگه دارید و از ظروف و تخته‌های مخصوص برای هرکدام استفاده کنید.
  • گوشت و مواد غذایی دریایی را به  طور کامل بپزید.

بیشتر موارد اسهال آبکی با درمان در منزل، در چند روز بهبود می‌یابند. مهم ترین هدف درمان در منزل، کاهش ناراحتی و پیشگیری از خشکی بدن است. همچنین برخی افراد ممکن است مشکلاتی در هضم قندها یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی داشته باشند که مصرف آن‌ها عامل ایجاد اسهال آبکی است.

درمان اسهال ویروسی

درمان اسهال ویروسی

اگر به اسهال ویروسی مبتلا شده اید، حتما نکات زیر را رعایت کنید تا خیلی سریع این مشکل را برطرف کنید.  

  • مصرف مایعات درون وریدی با ارالیت

برای جلوگیری از خشکی بدن در صورت ابتلا به اسهال شدید، توصیه می‌شود از مایعات درون وریدی یا ارالیت استفاده کنید.

  • مصرف آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد ویروسی 

در صورت عفونت با ویروس خاصی که اسهال را ایجاد می‌کند، ممکن است استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضد ویروسی به شما کمک کند.

  • مصرف داروهای ضد اسهال 

اگر اسهال شما از عفونت ویروسی نبود و همراه با تهوع و استفراغ بود، پزشک ممکن است داروهای ضداسهال را به شما تجویز کند.

  • مصرف مکمل های الکترولیتی 

برای پیشگیری از عوارض مربوط به الکترولیت‌های بدن پس از ابتلا به اسهال ویروسی، بهتر است از مکمل‌های الکترولیتی استفاده کنید.  

  • اصلاح تغذیه 

در این دوره اصلاح تغذیه با مصرف مواد غذایی سبک مانند سوپ، نان تست و میوه‌ها مفید خواهد بود.

  • رعایت بهداشت شخصی

حفظ بهداشت شخصی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین، حتماً دست‌های خود را پس از استفاده از توالت و قبل از هر وعده غذایی بشویید، سطوح را با آب و صابون تمیز کنید و میوه‌ها و سبزیجات خود را هم بشویید تا از انتقال ویروس‌ها جلوگیری کنید.

روش‌های درمانی خانگی برای کنترل اسهال و دل پیچه

روش‌های درمانی خانگی برای کنترل اسهال و دل پیچه

اسهال و دل پیچه واقعاً آزاردهنده هستند. اما خوشبختانه راه‌هایی وجود دارد که می‌توانند به شما کمک کنند تا این مشکلات را کنترل کنید. مثلاً از یک کیسه گرم یا پتوی الکتریکی استفاده کنید تا علائم دل پیچه را کاهش بدهید، یا دمنوش‌های آرامبخش مثل بابونه و نعنا بنوشید. همچنین اضافه کردن مواد غذایی خاص مثل ماست و برنج کته به رژیم غذایی می تواند کمک کننده باشد. و از همه مهمتر، استراحت کافی داشته باشید و مایعات زیادی بنوشید. امیدوارم با این روش‌ها بتونید اسهال خودتون رو کنترل کنید و از دل پیچه رهایی پیدا کنید.

برای درمان سریع اسهال چه بخوریم؟

برای رفع سریع اسهال چه چیزی بخوریم؟ مواد غذایی زیادی وجود دارد که با مصرف آن‌ها می‌توان به طریقی کارآمد، اسهال را در کمترین زمان ممکن درمان کرد. برای درمان سریع اسهال، غذاهایی مانند:

  • تخم مرغ آب پز و پوره سیب زمینی با نعناع خشک
  • پنیر کم چرب همراه با چای خشک
  • کته با ماست کفیر

تمامی این مواد غذایی بسیار مفید و سریع هستند. در ادامه، برخی از خوراکی‌های مفید برای درمان فوری اسهال را بررسی خواهیم کرد:

درمان فوری اسهال با سیب

سیب دارای پکتین است که به سفت شدن مدفوع کمک می‌کند. همچنین الکترولیت‌هایی مانند پتاسیم در سیب و آب آن وجود دارد که در درمان سریع دل درد و اسهال بسیار موثر هستند.

درمان سریع اسهال با خاکشیر

برای درمان سریع اسهال، می توانید از خاکشیر استفاده کنید. مصرف روزی ۱ تا ۳ بار خاکشیر با آب ولرم یا آبمیوه، یکی از روش‌های سریع و موثر برای درمان اسهال است. قبل از مصرف، حتما اقدام به شستن خاکشیر نمایید.

نبات سوخته

می توانید از نبات سوخته برای درمان اسهال استفاده کنید. با حرارت دادن نبات، خواص آن تغییر می کند و می تواند بهترین درمان برای اسهال باشد. نبات سوخته خواص قابضی دارد و می تواند به خوبی در جمع شدن معده و روده کمک کند، به ویژه برای کودکان که اسهال دارند.

برای درمان سریع اسهال چه بخوریم؟

درمان سریع اسهال بزرگسالان

برای درمان سریع اسهال بزرگسالان، بهترین راه حل استفاده از غذاهای سفت‌کننده مدفوع و مصرف قرص‌های اسهال مخصوص بزرگسالان است. استفاده از قرص‌های LO و dif، مصرف کته برنج، ماست و نوشابه از جمله راهکارهای موثر برای درمان اسهال بزرگسالان می‌باشد.

قویترین داروی گیاهی برای اسهال بزرگسالان

برای درمان اسهال بزرگسالان، می‌توانید از داروهای گیاهی یا شیمیایی استفاده کنید که در داروخانه‌ها موجود هستند. یکی از داروهای شیمیایی که برای اسهال مزمن توصیه می‌شود، لوپرامید است. این دارو می‌تواند حرکت مدفوع را کند کرده و بهبودی در حالت آن ایجاد کند. همچنین، قبل از مصرف هر گونه دارو، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

قوی ترین داروی گیاهی برای اسهال کودکان

برای درمان اسهال کودکان، بهتر است از داروهای گیاهی مانند دارچین، زنجبیل و بارهنگ استفاده کنیم. اما بیشتر توصیه می‌شود از داروهای ضد اسهال مانند گرانول پلانتاژل استفاده کنیم، زیرا ممکن است گیاهان دارویی آلوده یا ناخالص باشند.

گرانول پلانتاژل

اگر کودک شما اسهال دارد، نگران نباشید! گرانول پلانتاژل به شما کمک می‌کند. این محصول حاوی نعنا فلفلی و کتیرا است که از قوی‌ترین داروهای گیاهی برای اسهال کودکان به حساب می آید. با داشتن اثرات ضدالتهاب، ضد اسپاسم و ضد میکربی، این گیاهان می‌توانند به حالت طبیعی روده کودک کمک کنند و آن را محافظت کنند. پس برای درمان اسهال کودکان با اطمینان از گرانول پلانتاژل استفاده کنید، مطمئنا موثر خواهد بود.

استفاده از پلانتاژل بدون عوارض جانبی است، اما در صورت مصرف طولانی مدت ممکن است باعث یبوست شود. در صورت مبتلا به انسداد مجاری صفراوی یا تنگی مجاری گوارشی، استفاده از پلانتاژل منع شده است. برای کودکان، می توانید هر روز حداکثر ۴ بار، یک چهارم تا نصف یک ساشه را با یک فنجان آب جوش ترکیب کنید و مصرف کنید.

خاکشیر

در گذشته تا امروز، خاکشیر یکی از بهترین گیاهایی بوده که برای اسهال استفاده میشده و حتی در شربت ها به عنوان یه ضد عطش معروف بوده است. خاکشیر خواص دارویی زیادی دارد و جالبه بدانید که حتی اسهال و یبوست را هم درمان می کند. برای درمان اسهال، بهتر است خاکشیر را با آب سرد و عسل مخلوط کرده و بنوشید. این گیاه حتی خاصیت سم زدایی هم دارد و می تواند عوامل بیماری زا را از بدن شما دفع کند.  

دارچین

دارچین این ادویه معطر و محبوب، خواص درمانی بی‌شماری دارد. با طبیعت گرم و خشک خود، دارچین می‌تواند اسهال را درمان کند و نفخ و تحرکات روده را کنترل کند. این گیاه دارای خاصیت ضد میکروب و ضد باکتری است، بنابراین حتی اگر عامل اسهالتان از این دست باشد، دارچین می‌تواند به شما کمک کند. برای درمان اسهال، می‌توانید دارچین را به‌صورت دم‌کرده مصرف کنید، ولی به‌یاد داشته باشید که مصرف بیش‌ازحد آن ممکن است حساسیت ایجاد کند.

زنجبیل

زنجبیل ریشه‌ی یک گیاه قدرتمند است که از زمان‌های دیرینه برای درمان اسهال و بیماری‌های دیگر استفاده می‌شود. این گیاه گرم و خشک است و به خاطر ویژگی‌های ضدمیکروبی و آنتی‌باکتریالی خود، می‌تواند عوامل بیماری‌زایی را که اسهال را ایجاد می‌کنند، از بین ببرد. زنجبیل علاوه بر اینکه به عنوان مسکن عمل می‌کند، می‌تواند درد شکم و نفخ را کاهش دهد. برای مصرف بهتر، می‌توانید روزانه 2 تا 4 گرم زنجبیل دم‌کرده را مصرف کنید، اما حتماً از خوردن زیاد آن پرهیز کنید، زیرا ممکن است مشکلات معده و تداخل با برخی داروها ایجاد کند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

قوی ترین داروی گیاهی برای اسهال کودکان

نکات مهم در استفاده از داروهای گیاهی برای اسهال

اکنون که با برخی از قدرتمندترین داروهای گیاهی برای اسهال آشنا شدید، باید توجه داشته باشید که همان‌طور که مصرف داروهای شیمیایی ممکن است عوارض جانبی داشته باشد، داروهای گیاهی نیز ممکن است مشکلات خاصی ایجاد کنند. بنابراین باید به نکات زیر توجه کنید:

  • در صورت بارداری، بهتر است بدون تجویز پزشک از داروهای گیاهی استفاده نکنید و هیچ روش درمانی برای اسهال را بدون مشورت پزشک امتحان نکنید.
  • اگر اسهال شما ناشی از عفونت‌های خاصی است، درمان‌های گیاهی ممکن است وضعیت شما را بدتر کنند.
  • برای نوزادان، استفاده از گیاهان دارویی بدون تجویز پزشک مجاز نیست و حتما باید با مشورت پزشک دارو مصرف شود.
  • در صورت داشتن حساسیت خاصی، قبل از مصرف هر گیاه دارویی باید با احتیاط عمل کنید

آیا استرس و اضطراب به تنهایی می تواند باعث اسهال شود؟

ارتباط قوی و جالبی بین مغز و روده وجود دارد که به آن محور روده-مغز (GBA) گفته می شود. این ارتباط، سیستم عصبی مرکزی شما که شامل مغز و نخاع است، را به سیستم عصبی روده – یا همان سیستم عصبی روده (ENS) – متصل می کند.
هنگامی که شما درگیر استرس می شوید، انتقال دهنده های عصبی خاصی در این محور روده-مغز فعال می شوند و بر تعامل روده با مدفوع تأثیر می گذارند. این انتقال دهنده های عصبی، پیام رسان های شیمیایی هستند که تاثیر زیادی بر جریان آب و مواد الکترولیتی در روده دارند.

استرس مزمن باعث فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک می شود که بدن را برای مقابله با تهدیدات آماده می کند. این فعالیت می تواند باعث افزایش ضربان قلب، تنفس و فشار خون شود و همچنین فرآیند هضم را کاهش دهد که ممکن است منجر به اسهال شود.
به طول پاسخ طبیعی بدن به استرس، فعالیت هضمی کاهش می یابد تا بدن بتواند منابع خود را به سمت تهدیدات هدایت کند. در حالی که با استرس فعالیت روده کوچک کاهش می یابد، فعالیت روده بزرگ افزایش می یابد که ممکن است منجر به علائم گوارشی مانند اسهال شود.

 تنش هیجانی همچنین باعث ترشح یک هورمون به نام CRF می شود، که زمان عبور غذا بین معده و روده کوچک را تغییر می دهد.

CRF همچنین تاثیری بر خروجی مدفوع و حرکت آن در بدن دارد، باعث می شود که مواد گوارشی سریعتر از حد معمول در روده حرکت کنند؛ این ممکن است باعث مشکلاتی در جذب مایعات و زائدات در بدن شود و باعث تجربه مدفوع آبکی یا شل شود.

آیا استرس و اضطراب به تنهایی می تواند باعث اسهال شود؟

سخن پایانی

حفظ سلامت بدن از اهمیت فراوانی برخوردار است، از جمله این موارد دفع مدفوع منظم است. اگر تعداد دفعات فوق‌العاده آبکی بیش از حدی را تجربه کنید، ممکن است با اسهال مواجه شوید. اسهال معمولا ناشی از عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌ها یا انگل‌ها است و این عوامل اغلب از طریق مصرف غذاهای آلوده وارد بدن ما می‌شوند. برای کنترل اسهال، نباید به‌سرعت نگران شوید، اما می‌توانید با استفاده از داروهای گیاهی موثر برای اسهال که در این مطلب معرفی شده‌اند، تسکین بیابید. در صورت ادامه علائم و نگرانی‌های شما، حتما به پزشک مراجعه کنید.

نوشته‌های مشابه

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه