همراه فارما

معرفی انواع قرص میگرن عصبی و علت میگرن عصبی

معرفی انواع قرص میگرن عصبی و علت میگرن عصبی

معرفی انواع قرص میگرن عصبی و علت میگرن عصبی

سردرد عصبی یا سردرد تنشی به صورت کلی یک نوع درد خفیف، متوسط تا شدید است که در بیشتر مواقع به‌صورت یک نوار سفت در اطراف سر احساس می‌شود. سردرد تنشی یا میگرن عصبی ازجمله شایع‌ترین انواع سردرد است و بسیاری از افراد درگیر آن می‌شوند. استرس و تنش‌های عضلانی یکی از شایع‌ترین علت بروز این سردرد است. در این مقاله سعی داریم تا شما را بطور کامل با این بیماری و علل به وجود آمدن آن آشنا کنیم، در انتها نیز به معرفی چند مورد از داروها و قرص هایی که برای میگرن عصبی استفاده می شود خواهیم پرداخت، پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

میگرن عصبی چیست؟

میگرن عصبی یکی از بیماری‌های اعصاب و روان شایع است که موجب بروز علائم مختلفی مانند سردرد‌های ضربان‌دار می‌شود.

بیشتر سردردهای میگرنی حدود ۴ ساعت طول می‌کشند، اما سردردهای شدید ممکن است که تا بیش از ۳ روز هم ادامه داشته باشند. ابتلاء به دو تا چهار بار سردرد در ماه معمول است اما برخی از افراد ممکن است هر چند روز یک‌بار دچار سردردهای میگرنی شوند، در حالی که برخی دیگر یک یا دو بار در سال این درد را احساس می‌کنند. بر اساس آمار‌ها این بیماری ششمین بیماری ناتوان کننده در جهان است.

پس در پاسخ به این سوال که میگرن عصبی شدید چیست، می‌توان این‌گونه بیان کرد که میگرن نوعی از بیماری‌های عصبی است که عموماً منجر به سردرد‌های شدید می‌شود و معمولاً می‌توان با مشاهده‌ی برخی علائم، شروع آن را پیش‌بینی کرد.

میگرن عصبی چیست؟

علت میگرن عصبی

در ابتدا متخصصین تصور می‌کردند که میگرن به دلیل انقباض عضلات گردن، صورت و پوست سر پس از افزایش هیجان و استرس بدن بروز می‌کنند، ولی تحقیقات مشخص کردند که انقباض عضلانی سبب شروع میگرن نمی‌شود؛ باوجوداین همیشه دلایل احتمالی برای شروع میگرن مطرح می‌شوند. محرک‌ها یکی از دلایل میگرن شناخته می‌شوند. استرس یکی از بزرگ‌ترین محرک‌هایی به‌شمار می‌رود که سبب بروز سردردهای عصبی می‌شود.
محققان بر این باورند که میگرن نتیجه‌ی ناهنجاری‌های عصبی ناشی از جهش‌های ژنتیکی در مغز است. در سال ۲۰۱۰، تیمی از محققان جهش مشترکی را در ژن TRESK یافتند که حاوی دستورالعمل‌هایی برای یک کانال یون پتاسیم خاص است. کانال‌های پتاسیم در استراحت سلول‌های عصبی نقش مهمی دارند و جهش در آنها می‌تواند منجر به بیش‌فعالی سلول‌ها شود، به‌طوری‌که به سطوح بسیار کمتری از درد پاسخ دهند.

علاوه برآن با بررسی ها انجام شده علت های مختلف دیگری نیز برای بروز این بیماری مطرح شده است که نمی‌توان هیچ‌کدام را به طور قطع، به عنوان علت میگرن معرفی کرد. اما بعضی از آن‌ها عمومیت بیشتری دارند و در مبتلایان به این بیماری، بیشتر دیده شده است. از میان آن‌ها به این عوامل می‌توان اشاره کرد:
سابقه خانوادگی : در بسیاری از افراد مبتلا به میگرن، سابقه وجود این بیماری در یکی از اعضای نزدیک خانواده دیده شده است.
تغییر الگوی خواب: کم‌خوابی‌های طولانی مدت، و تغییر زمان خواب، مثلا بیداری شبانه، از دلایل شروع میگرن است.
وجود ادویه‌های زیاد در غذا
• تغییرات دمای هوا
• گرسنگی طولانی مدت
• نور زیاد چراغ‌ها
• کم شدن آب بدن
• تغییرات هورمونی به خصوص در خانم‌ها، برای مثال، بارداری، یائسگی یا میگرن دوران قاعدگی
• صداهای بسیار بلند
• عوارض بعضی از داروها
• مصرف الکل یا سیگار و در بعضی مواقع کافئین
• غذاهای مانده و چرب
• پنیر
• بوهای تند و خاص
• استرس

معرفی چند قرص میگرن عصبی

در ابتدا باید گفت، واقعیت این است که هیچ درمان قطعی تا کنون برای قطع کامل سردردهای میگرنی معرفی نشده است. اما تلاش‌های محققین و پزشکان برای درمان میگرن، منجر به یافتن راه‌کارهای عملی و دارویی برای کاهش درد و مدیریت درد شده است. با کمک این روش‌ها، افراد مبتلا به میگرن، می‌توانند پیش از شروع درد، میزان آن را کاهش دهند یا در هنگام شروع میگرن، آن را مدیریت کنند تا شدت پیدا نکند.
در ادامه به معرفی چند مورد از داروها و قرص هایی که برای میگرن عصبی استفاده می شوند می پردازیم.

قرص نورتریپتیلین برای میگرن

این قرص در رده ی داروهای ضد افسردگی قرار دارد که با اثر بر سیستم اعصاب مرکزی به عنوان یکی از قرص های مخصوص میگرن مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو با مهار سیستم عصبی مرکزی می تواند باعث تسکین درد ناشی از میگرن شود. برای درمان درد میگرن در کودکان مصرف این دارو توصیه نمی شود. یبوست و سوء هاضمه و یا اسهال از عوارض شایع این دارو می باشند. در برخی از افراد این دارو ممکن است باعث عارضه هایی از قبیل، کهیر، آلرژی، تنگی نفس و غیره شود که در این صورت باید در صورت این علائم در اسرع وقت با فوریت های پزشکی تماس حاصل نمایید.

قرص نورتریپتیلین برای میگرن

قرص اورلپت برای میگرن

این دارو در دسته ی داروهای ضد صرع قرار می گیرد و بر سیستم عصبی مرکزی( کاهش فعالیت های الکتریکی مغز) اثر می گذارد. این دارو یک قرص مخصوص میگرن است و برای درمان آن مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو به عنوان یک قرص ضد میگرن نیز کاربرد دارد و می تواند از بروز آن پیشگیری کند. قطع ناگهانی این دارو می تواند عوارض شدیدی به دنبال داشته باشد. استفاده از این دارو ممکن است برای درمان میگرن همراه با دیگر داروها تجویز شود. این دارو ممکن است در برخی از افراد منجر به اختلالات کبدی شود و همچنین استفاده از آن برای درمان میگرن در زنان باردار توصیه نمی شود.

قرص اورلپت برای میگرن

قرص توپیرامات برای میگرن

این دارو نیز می تواند به عنوان یکی از قرص های میگرن مورد استفاده قرار گیرد. قرص توپیرامات یکی از پرمصرف ترین درمان های ضد صرع است که در روند درمان و پیشگیری از میگرن نیز کاربرد دارد. این دارو بر سیستم عصبی مرکزی اثر دارد بنابراین حتما تحت نظر پزشک خود و با دوز تعیین شده آن را مصرف کنید. همچنین لازم است که برای دختران جوانی که از قرص های ضدبارداری جهت پیشگیری از بارداری استفاده می کنند خاطر نشان کرد که مصرف همزمان توپیرامات می تواند باعث کاهش اثر آنها شود.

قرص توپیرامات برای میگرن

قرص ایندومتاسین برای میگرن

این دارو در رده ی داروهای ضد التهاب استروئیدی قرار می گیرد و دارای نقش ضد التهابی و مسکن است. این مسکن قوی را می توان به عنوان یک قرص ضد میگرن در نظر گرفت که نسبت به مسکن های دیگری از جمله پیروکسیکام دارای قدرت اثر بیشتری است. این قرص میگرن می تواند منجر به اختلالات گوارشی و تهوع و اسهال شود. مکانیسم اثر آن از طریق مهار سنتز پروستاگلاندین ها است که باعث کاهش درد و التهاب می شود.

قرص ایندومتاسین برای میگرن

قرص آوا میگرن

این دارو یکی از دسته ی داروهای مهار کننده ی آنزیم های فسفودی استراز است که با مهار آنزیم فسفودی استراز 5 می تواند عملکرد خود را اعمال کند و از جمله 8 قرص میگرن که برای درمان این بیماری استفاده می شود، به شمار می آید. این دارو باعث شل شدن عضلات صاف و افزایش سیکلیک آ ام پی در سلول ها شده و جریان خون به عضلات را افزایش می دهد. این دارو عوارض جانبی نسبتا کمی روی بینایی دارد ولی احتمال افزایش فاصله ی کیوتی در نوار قلب وجود دارد.

قرص میگراستاپ

قرص میگراستاپ که اسم دیگر آن سوماتریپتان می باشد، از داروهای ضد میگرن است و یکی از انواع بهترین قرص برای میگرن به شمار می آید که با انقباض شریان های جمجمه ای، سردرد میگرنی را بهبود می بخشد. این دارو همچنین باعث پیشگیری از اتساع عروقی و جلوگیری از کشش پایانه های درد می شود و درد میگرن را از بین می برد. این قرص میگرن به دو صورت خوراکی و تزریقی موجود می باشد که استفاده از هر نوع آن به نظر پزشک بستگی دارد. استفاده از این دارو ممکن است عوارضی از جمله: گرگرفتی، تنگی نفس، تهوع، استفراغ را به همراه داشته باشد. مصرف این دارو برای درمان زنانی که در دوره شیر دهی می باشند مجاز نمی باشد ولی مادران باردار می توانند زیر نظر پزشک از این دارو برای میگرن و درمان آن استفاده نمایند.

قرص میگراستاپ

قرص آکسار برای میگرن

این دارو را با نام اکسدرین نیز می شناسیم و در واقع این دارو ترکیبی از استامینوفن, آسپرین و کافئین می باشد که برای میگرن و درمان آن مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو باعث کاهش عوامل ایجاد کننده ی تب و درد و التهاب می شود و در درمان دردهای میگرنی , عضلانی, دندان درد, التهاب و آرتروز مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از قرص میگرن آکسار برای افراد کودک با علائم سرماخوردگی یا آبله مرغان توصیه نمی شود. همچنین استفاده از آن در دوران شیردهی مجاز نمی باشد.

قرص آکسار برای میگرن

نوشته‌های مشابه

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه