همراه فارما

انواع قرص ضد اسهال

معرفی انواع قرص ضد اسهال و دل پیچه

انواع قرص ضد اسهال

انواع مختلف قرص ضد اسهال و دلپیچه برای کمک به شما وجود دارند. داروهای بدون نیاز به نسخه معمولا می‌توانند اسهال حاد و ناگهانی را به خوبی درمان کنند. اما اگر اسهال شما پس از مصرف دو روز هنوز بهبود نیافته است، بهتر است که با پزشک مشورت کنید. تجربه درد شکمی شدید و نیاز فوری به دفع مدفوع، همراه با خالی شدن روده بزرگ، احساس دل پیچه را به وجود می‌آورد. عامل اصلی این مشکل، التهاب، انقباض عضلات و حرکات ناخودآگاه و مداوم روده است که معمولا همراه با گرفتگی و ناراحتی قابل توجه است. بنابراین، ممکن است برای دفع حتی کمترین مقدار مدفوع زور بزنید یا با کاهش فشار خون روبه‌رو شوید.
اگر علت دل پیچه اسهال یا یبوست باشد، نگران نباشید و با مصرف انواع داروهای ضد اسهال یا ضد یبوست، مشکل را در چند روز حل کنید. اما در برخی موارد، این علائم ممکن است نشانه‌ای از مشکلات سلامتی دیگر مانند بیماری‌های معده‌روده‌ای، کولیت اولسراتیو، سندرم روده تحریک‌پذیر، عفونت‌های جنسی، آبسه‌های رکتوم، سرطان روده بزرگ و غیره باشد وضعیت وخیم تر است و می تواند تاثیرات منفی بر سیستم گوارشی داشته باشد.

انواع قرص دلپیچه و ضد اسهال

انواع قرص دلپیچه و ضد اسهال

برای کنترل حرکات و انقباضات غیرارادی روده، انواع قرص دل پیچه موجود است. زمانی که حرکات بیش‌ازحد روده‌ها آغاز می‌شود، نیاز به دستشویی رفتن برای دفع مدفوع افزایش می‌یابد. این مشکل ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود و در اینصورت پزشک معمولا یکی از انواع قرص دل پیچه را به شما تجویز می‌کند.

هیوسین (hyoscine)

هیوسین یکی از قوی‌ترین داروهای مقابله با دل پیچه است که بسیار پرکاربرد و معروف است. این دارو با داشتن خاصیت ضد اسپاسمی و ضد انسداد عمل می‌کند و با مسدود کردن گیرنده‌های عصبی استیل کولین، باعث کاهش انقباض ماهیچه‌های صاف دستگاه گوارش می‌شود. همچنین، با کاهش ترشح مخاط در روده بزرگ، به کنترل اسهال و دل پیچه کمک می‌کند.

بنابراین، هیوسین به عنوان یک داروی ضد اسهال و استفراغ شناخته می‌شود که برای کاهش علایم گوارشی ناشی از بیماری‌های مختلف مانند کرون، UC و IBS موثر است. در حال حاضر، این دارو به صورت قرص 10 میلی‌گرمی، شیاف 10 میلی‌گرمی و آمپول 20 میلی‌گرمی توسط پزشکان تجویز می‌شود. بهتر است یک یا دو قرص هیوسین را روزانه با آب و حداقل 30 تا 60 دقیقه قبل از غذا میل نمایید. 

بهتر است داروهای ضد اسید یا ضد اسهال را حداقل یک ساعت پس از مصرف هیوسین مصرف کنید تا جذب آن تحت تأثیر قرار نگیرد. همچنین، همانند دیگر داروها، هیوسین نیز ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. اگر علائم زیر در طی 2 تا 3 روز بعد از مصرف دارو برطرف نشود، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

  • مشکل و اختلال در دفع ادرار
  • حالت تهوع
  • خارش
  • سرگیجه
  • تورم دست
  • تورم پا
  • مشکلات تنفسی
  • افزایش ضربان قلب
  • مشکلات بینایی
  • تاری دید
قرص ضد اسهال دی سیکلومین (Dicyclomine)

دی سیکلومین (Dicyclomine)

آیا قرص دی سیکلومین واقعا برای درمان دل‌پیچه و اسهال موثر است؟ احتمالا پزشک قبلا این دارو را برای شما تجویز کرده است و اکنون با بازگشت مشکلات گوارشی، شما احتمالا به دنبال پاسخ به این سوال هستید.
دی سیکلومین معمولا برای کاهش درد و ناراحتی‌های مرتبط با مشکلات گوارشی مانند دل‌پیچه، سندروم روده تحریک‌پذیر و کولیک نوزادان تجویز می‌شود. این دارو باعث کاهش اسپاسم و بی‌حسی موضعی می‌شود و عضلات روده را شل می‌کند، که به‌عبارتی جلوی حرکات غیرارادی روده را می‌گیرد.
از این رو، استفاده از قرص دی سیکلومین می‌تواند به شما کمک کند تا با مشکلات گوارشی خود مقابله کنید و درد و ناراحتی‌های خود را کاهش دهید.

عوارض دی سیکلومین

اگر سردرد یا سرگیجه، بی‌خوابی یا خواب‌آلودگی، بی‌قراری یا عصبانیت، فراموشی، ضعف و خستگی، تپش نامنظم قلب، عدم تعریق، کهیر، تاری دید یا گشاد شدن مردمک چشم، افزایش فشار در داخل چشم، خشکی دهان، حالت تهوع و استفراغ، یبوست، نفخ شکم یا معده، سوزش سر دل و رفلاکس اسید معده به مری، مشکل در دفع کردن ادرار و مشکلات و ناتوانی جنسی با تجویز پزشک رفع نشدند، بهتر است به پزشک متخصص اطلاع دهید. مشکلاتی مانند کاهش تعریق، ضربان قلب سریع و نامنظم، از دست دادن هماهنگی بدن، تغییرات بینایی و درد چشم نباید نادیده گرفته شوند. به همین دلیل، از مصرف خودسرانه داروها اجتناب کنید.

دیفنوکسیلات (Diphenoxylate)

دیفنوکسیلات، دارویی که توانایی کنترل اسهال را دارد، به عنوان یک درمان اسهال حاد و مزمن بسیار موثر است. این ترکیب اپیوئیدی مهار حرکات دودی روده را بهبود می‌بخشد و اثرات ضد موسکارینی نیز دارد. این دارو بعد از یک ساعت از مصرف تاثیرات مفید خود را نشان می‌دهد و تا ۴۸ ساعت ادامه دارد. عوارض جانبی آن نادر است و ممکن است به‌صورت موقت با خشکی پوست، خشکی دهان یا تاری دید مواجه شوید. برای افراد باردار، شیرده و کودکان زیر ۳ سال توصیه می‌شود از مصرف این دارو خودداری کنند.

قرص ضد اسهال لوپرامید (Loperamide)

لوپرامید (Loperamide)

لوپرامید یا قرص دل پیچه و اسهال، یک داروی موثر است که معمولا در خانه‌ها وجود دارد. این دارو باعث کاهش حرکات روده شده و به این ترتیب اثر مستقیم بر عصب های عضلات دایره ای و طولی، علائم دل‌پیچه و اسهال را تسکین می‌دهد.
لوپرامید به صورت قرص یا کپسول ۲ میلی‌گرمی و شربت موجود است. با توجه به تأثیرات شدید آن بر حرکت روده، بهتر است از مصرف آن در موارد اسهال عفونی خودداری شود. همچنین، مصرف ناقص آن می‌تواند باعث مانع شدن از دفع میکروب‌ها از طریق مدفوع شود.
بنابراین، بهتر است از مصرف خودسرانه آن پرهیز کرد و در صورت نیاز، با مشورت پزشک اقدام به استفاده از آن نمایید. همچنین، استفاده از لوپرامید برای تسکین علائم بیماری‌های التهابی روده و سندرم روده تحریک‌پذیر، با عوارض احتمالی خاصی همراه است. از جمله این عوامل می توان به خواب‌آلودگی، حالت تهوع و استفراغ، خشکی دهان، سرگیجه، ناراحتی معده و یبوست، حساسیت و نفخ و درد شکمی اشاره کرد.

اوکتراید (Octreotide)

این داروی شگفت‌انگیز که به نام ضد اسهال شناخته می‌شود، به شما کمک فراوانی در خلص اسهال، به‌ویژه اسهال‌های شدید و آبکی می‌کند. این دارو برای درمان دلپیچه و ناراحتی‌های شکمی ناشی از اسهال بسیار موثر است. همچنین، این دارو به صورت آمپول 100 تا 500 میلی‌گرمی تولید می‌شود و حتما باید حداقل در روز یکبار تزریق شود. برخی عوارض جانبی احتمالی از مصرف این دارو شامل موارد زیر می‌شود:

  • احساس خستگی و کوفتگی
  • سردرد
  • کهیر زدن
  • آریتمی و برادی‌کاردی قلب
  • تاری دید
  • تکرر ادرار
  • احساس ناراحتی
  • درد در ناحیه شکم و معده
  • یبوست
  • اسهال
  • نفخ معده و شکم
  • حالت تهوع و استفراغ
  • احساس گرگرفتگی
کپسول نرم لومکس باریج اسانس

قوی ترین داروی گیاهی برای اسهال

در ادامه به بررسی داروی گیاهی ضد اسهال می پردازیم.

کپسول نرم لومکس باریج اسانس

استفاده از کپسول نرم لومکس باریج اسانس می‌تواند به خوبی به درمان اسهال غیرعفونی کمک کند. این محصول حاوی گیاه مرزه است و می‌تواند دل‌پیچه‌های اسهال را تسکین دهد. استفاده از این کپسول در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود، اما در غیر این صورت می‌توانید هر 8 ساعت 1 عدد از آن را به مدت 3 روز مصرف کنید. تاکنون هیچ عوارض جانبی یا تداخل دارویی از استفاده این کپسول گزارش نشده است.

ساشه پلانتاژل گرانول دینه

ساشه پلانتاژل گرانول دینه

این دارو به کنترل اسهال‌های مزمن و حاد در افراد بالغ و کودکان کمک می‌کند. این محصول دارای خواص ضد التهابی برای دستگاه گوارش است و از عصاره گیاهی دانه و برگ استفاده شده است. حتما به یاد داشته باشید که باید حداقل 2 ساعت فاصله زمانی با دیگر داروها داشته باشید و سپس از این محصول استفاده کنید. این فرآورده با مواد موثره موسیلاژ و صمغ، خاصیت ضد اسپاسم و ضد التهابی دارد و حرکات روده را که بر اثر اسهال افزایش می‌یابند، تنظیم می‌کند و به حالت طبیعی بازمی‌گرداند. برای مصرف این محصول باید آن را در آب جوش حل کرده و حداکثر 4 بار در روز مصرف کنید.

کپسول دیلیست زیست تخمیر

استفاده از کپسول تخمیری دیلیست زیست به شما کمک می‌کند تا از مشکلات گوارشی مانند اسهال به خوبی خلاص شوید.  این محصول علاوه بر درمان اسهال حاد عفونی، اثرات منفی مصرف آنتی بیوتیک‌ها را نیز کاهش می‌دهد و به مشکلات روده هم کمک می‌کند. با مصرف روزانه 1 تا 2 عدد این کپسول، می‌توانید زخم‌های گوارشی ناشی از هلیکوباکتر یا انگل‌ها را به خوبی درمان کنید. فرمولاسیون پروبیوتیک این کپسول، به تقویت سیستم دفاعی بدن در برابر بیماری‌زا کمک می‌کند و خاصیت آنتی اکسیدانی آن نیز برای سلامتی بدن بسیار مفید است.

درمان خانگی دلپیچه و اسهال

درمان خانگی دلپیچه و اسهال

در ادامه شما را با راهکارهای خانگی درمان دلپیچه آشنا می کنیم.

بابونه

بابونه گیاهی فوق‌العاده برای درمان اسهال است. این گیاه دارای خصوصیت‌های درمانی ضددرد است و می‌تواند در کاهش درد معده مفید باشد و باعث پیشگیری از اسهال شود. همچنین، بابونه باعث کاهش التهاب روده می شود. برای استفاده از آن، یک قاشق بابونه را با یک قاشق چای‌خوری برگ نعناع دم کرده و روزی دو یا سه بار مصرف کنید.

ریحان

ریحان یکی از موثرترین داروهای گیاهی برای اسهال، به شمار می‌آید. این گیاه علاوه بر درمان اسهال و استفراغ، با تقویت معده، می‌تواند از ابتلا به اسهال پیشگیری کند. اگر بخواهید درد معده خود را کاهش دهید، می‌توانید دو تا سه بار در روز از مخلوطی از آب ریحان و آب ریشه زنجبیل استفاده کنید. همچنین می‌توانید از چای ریحان با عسل برای درمان اسهال استفاده کنید، که طعم خوشایندی دارد و در درمان این مشکل مفید است.

خاکشیر

خاکشیر، یکی از قوی‌ترین گیاهان دارویی برای درمان اسهال است و از گذشته تا به امروز در تهیه شربت‌ها به‌عنوان ضد عطش استفاده می‌شود. خاکشیر دارای خواص دارویی فراوان بسیار زیادی است و علاوه بر درمان اسهال، می‌تواند یبوست را هم درمان کند. روش مصرف برای هر کدام متفاوت است، زمانی که می‌خواهید از خاکشیر برای درمان اسهال استفاده کنید، باید آن را با آب سرد و عسل مخلوط کرده و میل کنید. این گیاه همچنین دارای خاصیت سم‌زدایی بوده و می‌تواند عوامل بیماری‌زا را از بدن شما دفع کند.

نکاتی برای جلوگیری از اسهال

نکاتی برای جلوگیری از اسهال

  • حفظ بهداشت و تمیزی دست‌ها از جمله روش‌های مهم برای پیشگیری از اسهال است. شستن دست‌ها با آب و صابون پس از بازگشت به خانه، پخت‌وپز و مصرف غذا می‌تواند به حفظ سلامت شما و اطرافیانتان کمک کند.
  • واکسن روتاویروس نیز به عنوان یک راهکار پیشگیری از این بیماری معرفی شده است و توصیه می‌شود به نوزادان در چند مرحله زده شود.  
  • بهترین روش جلوگیری از اسهال، نگهداری غذا در دمای مناسب است، از خوردن غذاهای خراب شده خودداری کنید.  
  • در سفرهای خارج از کشور، از نوشیدن آب لوله‌کشی خودداری کرده و نوشیدنی‌هایی که ممکن است آلوده باشند را ننوشید.
  • حفظ بهداشت و تمیزی دست‌ها از جمله روش‌های مهم برای پیشگیری از اسهال است. شستن دست‌ها با آب و صابون پس از بازگشت به خانه، پخت‌وپز و مصرف غذا می‌تواند به حفظ سلامت شما و اطرافیانتان کمک کند.
  • واکسن روتاویروس نیز به عنوان یک راهکار پیشگیری از این بیماری معرفی شده است و توصیه می‌شود به نوزادان در چند مرحله زده شود.
  • بهترین روش جلوگیری از اسهال، نگهداری غذا در دمای مناسب است، از خوردن غذاهای خراب شده خودداری کنید.
  • در سفرهای خارج از کشور، از نوشیدن آب لوله‌کشی خودداری کرده و نوشیدنی‌هایی که ممکن است آلوده باشند را ننوشید.
  • لطفا از تکه‌های یخی که در خیابان‌ها به فروش می‌رسند استفاده نفرمایید
  •  با آب لوله‌کشی مسواک نزنید
  • از فرآورده‌های شیر پاستوریزه یا آبمیوه‌های پاستوریزه استفاده کنید
  • از خریدن غذاهای محلی از فروشندگان خیابانی اجتناب کنید
  • از مصرف گوشت خام یا نیم‌پز خودداری کنیدد
  • میوه‌ها و سبزی‌هایی که شسته نشده‌اند را مصرف نکنید.
  • در صورت شک بر سلامت آب، آن را قبل از مصرف بجوشانید

سخن پایانی

از آن جایی که اسهال بیماری است که بر روی دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارد درمان آن بسیار مهم است. ما در این مقاله درباره عواملی که باعث ایجاد اسهال می‌شود و راه‌های کنترل آن صحبت کرده‌ایم و در ادامه چند قرص ضد اسهال را به شما معرفی کرده‌ایم. اگر شما قرص ضد اسهالی می‌شناسید که ما در این مطلب از قلم انداخته‌ایم خوشحال می‌شویم آن را معرفی کنید.

اسهال یک بیماری ناخوشایندی است که بر دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارد و بنابراین درمان آن امری حیاتی است. در این مقاله، به بررسی عوامل موثر در ایجاد اسهال و روش‌های کنترل آن پرداختیم و همچنین چند قرص ضد اسهال را به شما معرفی کردیم که بسیار کمک کننده هستند.

نوشته‌های مشابه

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه