همراه فارما

قرص سی لاکس چیست؟

قرص سی لاکس چیست و برای چه مصارفی استفاده میشود؟

قرص سی لاکس چیست؟

اگر بخواهیم با چند جمله ساده توضیح دهیم که یبوست چیست باید بگوییم که یبوست داشتن بدین معنی است که شکم سفت است و به سختی کار می‌کند. یا به عبارت دیگر حرکات روده بزرگ خیلی کمتر از حالت طبیعی است. با اینکه یبوست مسئله خیلی جدی نیست، اما اگر به مدت طولانی ادامه یابد، امان از زندگی انسان می‌برد و روال معمول زندگی را مختل می‌کند و می‌تواند برای فرد مشکل سازشود. گاهی با راهکارهای ساده‌ای مثل افزودن فیبر و مایعات به رژیم غذایی می‌توان یبوست را درمان کرد اما بعضی اوقات نیز درمان‌های خانگی موثر نیست و تنها با خرید قرص‌های روان‌کننده شکم است که می‌توانید یبوست را برطرف کنید. البته اگر یبوست مزمن باشد، با مراجعه به پزشک باید از درمان‌های دیگری نیز استفاده کرد. با ما همراه باشید تا در مورد بهترین قرص روان‌ کننده شکم اطلاعاتی کاربردی در اختیار شما قرار دهیم.

قرص سی لاکس چیست؟

همان طور که گفتیم گاهی اوقات برای اینکه بتوانید از شر یبوست خلاص شوید، نیاز هست که از قرص‌های روان‌کننده شکم استفاده کنید. یکی از بهترین قرص‌های روان‌کننده شکم، قرص سی لاکس است. قرص سی لاکس نوعی داروی گیاهی ملین برای رفع یبوست است. این دارو به خاطر داشتن اثر مسهل، با بالا بردن تحریکات روده باعث بهبود یبوست شده و به تسهیل دفع کمک می‌کند. این قرص حاوی سنا و اسانس زیره است که روند دفع را بهتر می‌کند. در واقع این قرص با ترکیباتی که دارد سبب می‌شود که پس از مصرف جذب مواد غذایی سریع‌تر شده و میزان آب موجود در روده افزایش پیدا کند و به دنبال آن دفع از روده بزرگ تسهیل شود.

قرص سی لاکس چیست؟

فواید مصرف سی لاکس

همان طور که پیشتر نیز اشاره کردیم این دارو به واسطه ترکیباتی که دارد سبب تسهیل دفع از روده بزرگ می‌شود و به عبارتی ضدیبوست است، به همین خاطر در بیماری بواسیر که علت اصلی آن یبوست است نیز کاربرد دارد. همچنین این دارو به دلیل دارا بودن نعنا می‌تواند برای درمان نفخ شکم نیز موثر باشد.

زمان و نحوه مصرف قرص سی لاکس

توصیه می‌کنیم که نحوه مصرف این دارو حتما با صلاحدید پزشک تعیین بشود، و بهتر است که قبل از مصرف دارو حتما با متخصص گوارش مشورت کنید. به یاد داشته باشید که به طور کلی فرآورده‌های حاوی سنا نباید بیشتر از 2 هفته به طور مداوم مصرف شوند چرا که در مصرف بلند مدت واکنش روده بزرگ به دارو کم شده و عضلات دیواره روده را تضعیف می‌کند، در نتیجه چاره‌ای به‌ جز افزایش دوز دارو نیست که این امر سبب بروز عوارض جانبی می‌شود. همچنین مصرف بیش از حد این دارو باعث عوارضی مثل تنبلی روده در فرد می‌شود. به ‌همین دلیل بهتر است برای پیشگیری از تنبلی روده طول درمان بیش‌ازحد طولانی نشود. توصیه شده است که برای اثربخشی بهتر دارو، آن را قبل از خواب و همراه با یک تا دو لیوان آب مصرف کنید.

زمان و نحوه مصرف قرص سی لاکس

عوارض قرص سی لاکس

این قرص، داروی گیاهی با کمترین عارضه جانبی است و به نسبت داروهای شیمیایی تاثیر بسیار زیادی دارد. بااین‌حال، ممکن است در برخی افراد با عوارض قرص سی لاکس مواجه شویم که عبارتند از:

  • اسپاسم شکمی و درد

افرادی که دستگاه گوارش حساسی دارند ممکن است به ‌خاطر رازیانه و سنا بیشتر در معرض عوارض این دارو باشند و دچار اسپاسم شکم یا درد شکمی شوند.

  • حساسیت به ترکیبات سی لاکس

احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک به رازیانه و سنا در نتیجه مصرف سی لاکس در موارد نادر وجود دارد که باعث درد شکم و خس‌خس سینه می‌شود. در صورت مشاهده این علائم باید مصرف دارو را قطع کنید.

  • تغییر رنگ ادرار

تغییر رنگ ادرار هم از عوارض قرص سی لاکس است که باعث قرمز یا قهوه‌ای شدن ادرار می‌شود. معمولا تغییر رنگ ادرار بعد از چند روز به حالت طبیعی برمی‌گردد.

  • تنبلی روده

دیگر عارضه مصرف این دارو تنبلی روده است که به ‌خاطر مصرف بیش‌ازحد برای رفع یبوست ایجاد می‌شود. مصرف سی لاکس و محرک‌های ملین در بلندمدت باعث وابسته‌شدن روده‌ها به دارو می‌شود و روده دیگر کارش را به تنهایی انجام نمی‌دهد.

قیمت قرص سی لاکس

بازه قیمت این قرص 15 تا 30 هزارتومان است که می‌توانید آن را از داروخانه‌های معتبر تهیه کنید.

راهنمای مراجعه به پزشک

قرص سی لاکس یکی از داروهای گیاهی ضدیبوست با کمترین عارضه جانبی است که از ترکیب برگ سنا و رازیانه تشکیل شده است و عوارض داروهای شیمیایی ضدیبوست را ندارد. سی لاکس در زمره پرفروش‌ترین محصولات ملین قرار دارد. درست است که سی لاکس داروی گیاهی است اما مصرف آن بدون مشورت و تجویز پزشک چندان توصیه نمی‌شود. خانم‌های باردار و شیرده هم مجاز به مصرف قرص سی لاکس نیستند. یادتان باشد که مصرف همزمان سیلاکس با برخی داروها از جمله داروهای قلبی تداخل دارویی دارد. بنابراین اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید بهتر است قبل از اقدام به استفاده از سیلاکس حتما مشاوره دارویی داشته باشید.

نوشته‌های مشابه

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه