همراه فارما

بهترین نوع بوتاکس برای میگرن

درمان میگرن با بوتاکس | مزایا و عوارض و مراقبت بعد از بوتاکس

بهترین نوع بوتاکس برای میگرن

میگرن یکی از انواع سردرد‌های است که با حملات بسیار شدید بیمار را زمین گیر می‌کند. این سردرد، در رفتارهای اجتماعی و شغلی فرد نیز تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل، درمان و جلوگیری از حملات میگرن نقش حیاتی و کلیدی در زندگی‌شان دارد. با اینکه درمان میگرن تا کنون کشف نشده است ولی می‌توانیم از حملات میگرن جلوگیری کنیم. اصلاح لایف استایل (سبک زندگی)، درمان دارویی، جراحی میگرن و بوتاکس میگرن از روش‌های درمان این بیمار است. بوتاکس برای میگرن از سال 2010 مورد تائید FDA قرار گرفت و تاثیرات آن بر روی سردرد به اثبات رسید. این روش بعد از آن که تعدادی از بیماران مبتلا به میگرن که از بوتاکس برای از بین بردن چین و چروک‌های صورت استفاده کردند، گزارش دادند که سردردهای میگرنی در آنها کاهش‌یافته، بیشتر مورد توجه قرار گرفت. در این مقاله به شما می‌گوییم که چطور بوتاکس میگرن یک روش درمانی قدرتمند و موثر برای بیماران مبتلا به میگرن مزمن است پس تا انتها ما را دنبال کنید تا بطور کامل با درمان میگرن با بوتاکس آشنا شوید.

بوتاکس میگرن چیست؟

در روش تزریق بوتاکس میگرن، از یک سری تزریق‌ها (مشابه همان نوع تزریق‌هایی که توسط متخصصان زیبایی برای کاهش چین و چروک‌های پوست صورت انجام می‌شود)، به‌منظور درمان سردردهای میگرنی مزمن استفاده می‌شود. در این روش درمانی متخصصان دارای مجوز، با تزریق سم بوتولینوم به نواحی مختلف اطراف سر و گردن، از این روش برای درمان میگرن و پیشگیری از حمله‌های میگرنی کمک می‌گیرند. تزریق بوتاکس سر برای میگرن یک روش درمانی نیست و بیشتر آن را به‌عنوان یک روش برای مدیریت و کنترل سردردها در نظر می‌گیرند

بوتاکس میگرن چیست؟

بوتاکس میگرن چگونه باعث کنترل سردرد در افراد می‌شود؟

شواهد نشان می‌دهد که این دارو مسیر انتقال درد بین مغز (سیستم عصبی مرکزی) و اعصابی را که به نخاع منتهی می‌شوند، قطع می‌کند. هنگامی که میگرن دارید، بدن شما موادی به نام انتقال‌دهنده‌های عصبی و مولکول‌هایی را آزاد می‌کند که با درد مرتبط هستند. سم بوتولینوم با انتقال این مواد، به طور معمول در جایی که اعصاب و ماهیچه‌ها به هم می‌رسند، تداخل می‌کند.

محققان فکر می‌کنند وقتی دارو به عضلات اطراف صورت، سر و گردن تزریق می‌شود، توسط اعصاب جذب می‌شود و در انتقال عصبی مرتبط با درد اختلال ایجاد می‌کند. در نتیجه به این ترتیب بوتاکس میگرن در از بین بردن سردرد میگرنی و کاهش دفعات بروز حملات میگرنی کاربرد دارد.

تزریق‌ها می‌توانند در کاهش دفعات سردرد در بیماران مبتلا به میگرن مزمن مؤثر باشند و همچنین می‌توانند علائم ناتوان‌کننده مرتبط با این میگرن‌ها را به طرز چشمگیری کاهش دهند. در نتیجه تزریق بوتاکس برای سردرد می‌تواند کیفیت زندگی بیماران میگرنی را به میزان قابل‌توجهی بهبود ببخشد.

مزایا و معایب بوتاکس برای درمان سردرد

مزایا:

  • کاهش تعداد حملات سردرد: بر اساس مطالعات، تزریق بوتاکس به نقاط استراتژیکی عضلات سروگردن می‌تواند تعداد حملات میگرن و سردرد‌های مزمن را به طور معنی‌داری کاهش دهد.
  • کاهش شدت درد: بوتاکس می‌تواند شدت دردها را کاهش دهد و به تسکین درد و عدم راحتی کمک کند.
  • کاهش نیاز به داروهای مصرفی: برخی از بیماران که به داروهای پیشگیری‌کننده میگرن پاسخ نمی‌دهند یا عوارض جانبی دارند، می‌توانند با تزریق بوتاکس نیاز به مصرف داروهای مزمن را کاهش دهند.

معایب:

  • نیاز به تزریق مکرر: اثرات بوتاکس درمانی معمولاً تا 3 ماه دوام دارند و نیاز به تزریق‌های مکرر به اندازه سه بار تا چهار بار در سال دارد.
  • عوارض جانبی: برخی از عوارض جانبی ممکن است شامل درد و کبودی در محل تزریق، سردرد موقتی، خشکی چشم، و کاهش احتمالی موقتی قدرت عضلات باشد.
  • موثر نبودن در همه افراد: بوتاکس ممکن است در همه افراد به‌طور موثر درمانی نباشد، و برخی از افراد ممکن است به روش‌های مختلف درمان میگرن نیاز داشته باشند.

همچنین، موارد منع استفاده از بوتاکس و نیاز به انجام تزریق توسط پزشک مجرب و متخصص از دیگر نکاتی هستند که باید در نظر گرفته شوند.

بوتاکس میگرن چگونه باعث کنترل سردرد در افراد می‌شود؟

نقاط تزریق بوتاکس برای میگرن

نقاط موردنظر برای تزریق بوتاکس میگرن بر اساس الگوی سردردها، شدت آنها و تشخیص پزشک انجام می‌شود. به‌صورت معمول تزریق‌ها در صورت، سر و گردن انجام می‌شود. گاهی نیز ممکن است پزشک تزریق را در پیشانی، شقیقه‌های بیمار یا پشت سر و گردن انجام دهد.
در مواردی نیز متخصص مناطقی به نام نقاط ماشه‌ای را هدف قرار می‌دهد و با تزریق به این نقاط سردردهای مزمن میگرنی را مهار می‌کند. بسته به بیمار و علائم خاص میگرن، افراد مختلف ممکن است به تعداد و محل متفاوتی از محل تزریق نیاز داشته باشند.

نقاط تزریق بوتاکس برای میگرن

عوارض درمان میگرن با بوتاکس

هنگامی‌که تزریق بوتاکس توسط یک متخصص با‌تجربه انجام می‌شود، نسبتاً ایمن است. با این حال هر درمانی ممکن است عوارض جانبی به‌همراه داشته باشد و درمان میگرن با بوتاکس هم از این قاعده مستثنی نیست. در حقیقت برخی از عوارض آن شامل موارد زیر می‌شوند:
• برخی از افراد در محل تزریق، درد، کبودی یا تورم را تجربه می‌کنند.
• گردن‌درد و سردرد از شایع‌ترین عوارض جانبی برای افرادی است که دچار سردردهای میگرنی مزمن می‌شوند و از بوتاکس استفاده می‌کنند.
• ممکن است از عوارض آن بروز علائم آنفولانزا باشد.
• برخی از مانندکهیر، تنگی نفس یا تورم در ساق پا ممکن است در افرادی مشاهده شود که واکنش آلرژیک به بوتاکس داشته باشند.
• در بعضی از افراد خشکی یا آبریزش چشم یا دهان مشاهده می‌شود.
• افتادگی در یک پلک، ابرو یا کنار دهان نیز ممکن است مشاهده شود.
اگرچه هیچ مورد تایید شده‌ای وجود ندارد که بوتاکس به سایر قسمت‌های بدن منتشر می‌شود، اما در صورتی‌که این مورد اتفاق بیفتد، می‌تواند کشنده باشد. به همین‌منظور باید سریعاً به مرکز درمانی مراجعه کنید. از جمله علائم آن عبارتند از:
• مشکلات بینایی
• ضعف در عضلات
• مشکل در صحبت کردن یا بلعیدن
• ناتوانی در کنترل مثانه
• مشکل در تنفس

آمادگی قبل از بوتاکس میگرن

معمولاً برای آماده شدن جهت تزریق بوتاکس میگرن لازم نیست کار خاصی انجام دهید، اما ممکن است پزشک از شما بخواهد چند روز قبل از تزریق، مصرف برخی داروها را متوقف کنید. آسپرین، ایبوپروفن و ویتامین E تنها تعدادی از داروها و مکمل‌هایی هستند که می‌توانند شما را مستعد خونریزی و کبودی کنند. قبل از درمان، باید حداقل یک هفته از این داروها و مکمل‌ها دوری کنید.
همچنین اگر در چهار ماه گذشته تزریق بوتاکس انجام داده‌اید، حتی اگر تزریقی برای میگرن نباشد، باید به پزشک خود اطلاع دهید. البته مانند سایر موارد تزریق بوتاکس بهتر است قبل از درمان مصرف الکل و دخانیات را قطع کرده باشید. الکل و سیگار می‌تواند خونریزی و کبودی را بیشتر کند. قبل از درمان، باید حداقل ۲۴ ساعت از الکل و کشیدن سیگار خودداری کنید.
علاوه بر این حتماً قبل از این که از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن استفاده کنید با یک متخصص در این زمینه مشورت کرده و تمامی علائم و سوابق پزشکی خود را با او در میان بگذارید. به پزشکتان یک تاریخچه کامل پزشکی بدهید و در صورت وجود هر نوع آلرژی، حتماً پزشک را در جریان بگذارید.

مراقبت‌های بعد از بوتاکس میگرن

معمولاً اکثر افراد می‌توانند بلافاصله پس از جلسه تزریق که اغلب کمتر از ۳۰ دقیقه طول می‌کشد، فعالیت‌های منظم خود را ادامه دهند. بااین‌حال یک سری نکات و دستورالعمل‌هایی وجود دارد که بعد از تزریق بوتاکس برای سردرد باید آنها را رعایت کرد. این موارد برای افزایش اثربخشی تزریق و کاهش احتمال بروز عوارض جانبی است. مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از بوتاکس شامل موارد زیر می‌شود:
• خودداری از لمس و ماساژ: حداقل 24 ساعت پس از تزریق بوتاکس میگرن
• خودداری از مصرف الکل: تا 24 ساعت پس از تزریق
• خودداری از دراز کشیدن: حداقل تا 4 ساعت پس از تزریق
• استفاده از کیسه یخ: روی محل تزریق بوتاکس برای کاهش تورم یا کبودی
• مصرف داروهای مسکن: طبق دستور پزشک پس از تزریق

مراقبت‌های بعد از بوتاکس میگرن

تزریق بوتاکس در چه افرادی ممنوع است؟

تزریق بوتاکس ممکن است در برخی افراد ممنوع یا غیرمناسب باشد. افراد زیر از تزریق بوتاکس باید خودداری کنند:

  • افرادی که حساسیت شدید به بوتاکس یا دیگر محصولات بر پایه بوتولینوم توکسین A دارند.
  • افرادی که در گذشته به بوتاکس یا محصولات بر پایه بوتولینوم توکسین A واکنش‌های ناخواسته از جمله آلرژیک، خارش، تورم، یا تغییر رنگ پوست نشان داده‌اند.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های عضلانی نوروموتوری مانند میاستنیا گراویس، لامبرت-ایتون سندروم، یا التهاب عضلات.
  • افراد مبتلا به عفونت‌ها یا التهابات در منطقه‌هایی که قرار است بوتاکس در آنجا تزریق شود.
  • زنان باردار یا شیرده که اثرات تزریق بوتاکس بر روند بارداری و شیردهی نامعلوم است، بنابراین تزریق بوتاکس در این دوران توصیه نمی‌شود.
  • افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند که با بوتاکس تداخل دارند و ممکن است عوارض جدی ایجاد کنند.

قبل از تزریق بوتاکس سردرد، بهتر است با پزشک خود در مورد سابقه بیماری‌ها، داروها و عوارض ناخواسته قبلی مشورت کنید تا مطمئن شوید که شما مشکلی برای تزریق بوتاکس ندارید و این روش برای شما مناسب است. همچنین، تزریق بوتاکس را در مراکز و کلینیک‌های پزشکی مجاز و تحت نظر پزشکان و متخصصان مجرب انجام دهید.

هزینه درمان میگرن با بوتاکس چقدر است؟

هزینه درمان میگرن با بوتاکس ممکن است بسته به محل و مرکز انجام تزریق، نوع میگرن، تعداد نقاط تزریق، نرخ هزینه‌های پزشکی در منطقه شما و سایر عوامل، متغیر باشد. در برخی مناطق و مراکز پزشکی، هزینه‌ها ممکن است متفاوت باشند. بهترین روش برای اطلاع از هزینه‌های دقیق درمان بوتاکس سردرد و بوتاکس برای میگرن، مشاوره با پزشک یا مرکز درمانی معتبر و مجرب است. پزشک شما می‌تواند هزینه‌های دقیق را بر اساس نیازها و شرایط خاص شما توضیح دهد. همچنین،  می توانید از بیمه خود استعلام کنید که آیا هزینه‌های درمان با بوتاکس تحت پوشش قرار می‌گیرد یا خیر.

نوشته‌های مشابه

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه