همراه فارما

بهترین عمل چشم برای برداشتن عینک چیست؟

بهترین عمل چشم برای برداشتن عینک چیست؟

بهترین عمل چشم برای برداشتن عینک چیست؟

زمانی که به فکر خداحافظی با عینک می‌ افتیم، نخستین سوالی که به ذهنمان می‌ رسد این است که کدام یک از روش‌ های مختلف جراحی برای چشم ما مناسب‌ تر است. ممکن است از طریق منابع گوناگون، مقالات علمی، جستجو در فضای مجازی و مشاوره با دوستان و آشنایان با نام‌ های مختلفی از این روش‌ ها آشنا شوید. تنوع این جراحی‌ ها می‌ تواند انتخاب بهترین گزینه را برای شما دشوار کند.

امروزه، روش‌ های لیزری با تغییر شکل قرنیه می‌ توانند مشکلاتی همچون میوپی (نزدیک‌بینی)، هایپروپی (دوربینی) و آستیگماتیسم (بینایی کج و معوج) را اصلاح کنند تا نور به‌طور صحیح بر روی شبکیه متمرکز شود. اما برای افرادی که شرایط لازم برای جراحی لیزری را ندارند، گزینه‌ های دیگری هم وجود دارد که تحت عنوان روش‌ های غیرلیزری اصلاح عیوب انکساری شناخته می‌ شوند. این روش‌ ها می‌ توانند نیاز شما به عینک یا لنز تماسی را کاهش دهند و در برخی موارد، حتی به طور کامل شما را از نیاز به این وسایل آزاد کنند.

همه چیز در مورد عمل چشم روباهی | تفاوت چشم روباهی و گربه ای

چگونه بهترین روش جراحی برای رهایی از عینک را انتخاب کنیم؟

آشنایی با تکنیک های نوین جراحی چشم

امروزه، دو روش پیشرفته لیزیک به عنوان جدیدترین گزینه‌ ها برای افرادی که به دنبال رهایی از عینک هستند، مطرح شده‌ اند.

فمتولیزیک

 این تکنیک با بهره‌گیری از لیزر فمتوسکند برای ایجاد یک فلپ روی قرنیه و سپس استفاده از لیزر اگزایمر برای اصلاح انحنا و شکل قرنیه انجام می‌ شود. به خاطر دقت بالا و ظرافت این روش، زمان بهبودی کوتاه‌ تری دارد و نتایج آن قابل پیش‌ بینی ‌تر است، از این رو، به عنوان محبوب‌ترین روش جراحی چشم شناخته می‌ شود.

فمتواسمایل

 در این روش، تمامی مراحل با استفاده از لیزر فمتوسکند انجام می ‌شود و نیازی به ایجاد فلپ روی قرنیه نیست. فمتواسمایل به دلیل کم‌تری تهاجم نسبت به فمتولیزیک، گزینه ‌ای مناسب برای افرادی است که دارای قرنیه نازک هستند یا پیشینه جراحی چشم دارند.

چگونه بهترین روش جراحی برای رهایی از عینک را انتخاب کنیم؟

برای رفع نیاز به عینک و اصلاح مشکلات انکساری، دو گزینه اصلی وجود دارد: یکی اصلاح قرنیه و دیگری استفاده از لنزهای مصنوعی که به داخل چشم اضافه می ‌شوند یا جایگزین لنز طبیعی می ‌گردند. انتخاب بهترین روش بستگی به وضعیت چشم‌ ها دارد. در صورت مناسب بودن شرایط، انتخاب اول ما لیزر کردن قرنیه برای اصلاح شماره چشم خواهد بود. اما اگر شرایط چشم یا وضعیت عمومی فرد اجازه لیزر را ندهد، به سراغ روش ‌های غیرلیزری می‌ رویم و از لنزهای داخل چشمی برای رفع عیوب انکساری استفاده می ‌کنیم.

بررسی بهترین عمل جراحی لیزری برای برداشتن عینک

بررسی بهترین عمل جراحی لیزری برای برداشتن عینک

در صورتی که شرایط قرنیه و وضعیت عمومی فرد داوطلب برای برداشتن عینک مساعد باشد، نخستین انتخاب برای اصلاح نمره چشم، انجام عمل بر روی قرنیه است. روش ‌های لیزری برای اصلاح عیوب انکساری را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: نخست، لیزرهای سطحی که با برداشتن لایه اپیتلیوم قرنیه، با استفاده از لیزر اگزایمر، نمره چشم را بر روی سطح قرنیه اصلاح می ‌کنند و به همین دلیل به آن‌ ها لیزرهای سطحی گفته می‌ شود. دسته دوم، تکنیک‌ هایی هستند که در عمق قرنیه عمل می‌ کنند.

روش‌های رایج لیزرهای سطحی شامل اپی‌لیزیک، لازک، پی‌آرکی و ترانس پی‌آرکی هستند. در این روش‌ ها، پس از حذف لایه سطحی سلول ‌های قرنیه، با استفاده از لیزر اگزایمر و برنامه نرم‌افزاری، عیوب انکساری بر اساس اندازه‌ گیری ‌های پیش از عمل بر روی سطح قرنیه اصلاح می‌ شوند. در تکنیک پی‌آرکی، جراح با ماساژ، اپیتلیوم را به کنار می‌ زند. در روش لازک، با استفاده از الکل 20%، این لایه نرم شده و سپس کنار زده می‌ شود. در تکنیک ترانس اپیتلیال پی‌آرکی، لایه سلول‌ های سطحی به ضخامت تقریبی 50 میکرون توسط لیزر برداشته می‌ شود و سپس نمره چشم بر روی استرومای قرنیه اصلاح می ‌گردد.

روش‌ های لیزری برای اصلاح عیوب انکساری در ضخامت قرنیه (استرما) شامل سه تکنیک اصلی هستند: لیزیک، فمتولیزیک و اسمایل. با توجه به مزایای فمتولیزیک و امکان برداشت ساده‌تر و با خطر کمتر فلپ (لایه استرمای قرنیه) به کمک لیزر فمتوسکند، استفاده از روش سنتی لیزیک که در آن میکرکراتوم برای برداشت فلپ به کار می‌ رفت، به تدریج کاهش یافته است.

در روش لیزیک، لایه‌ ای با ضخامت متوسط حدود ۱۵۰ میکرون از سطح قرنیه برداشته شده و پس از انجام تابش لیزر برای اصلاح بینایی، این لایه دوباره به محل خود برگردانده می‌ شود.

تکنیک جدیدی به نام فمتولیزیک با ترکیب لیزر اگزایمر و لیزر فمتوسکند معرفی شده که امروزه به عنوان یکی از بهترین شیوه‌ های جراحی برای عیوب انکساری شناخته می‌ شود. این روش، اصلاح میوپی (نزدیک‌بینی)، هایپروپی (دوربینی) و آستیگماتیسم (بینایی کج) را با موفقیت انجام می‌ دهد. فمتولیزیک مزایای هر دو نوع عمل عمیق و سطحی را در بر دارد؛ زیرا لایه‌ ای که در این روش برداشته می‌ شود، بسیار نازک است و امکان برداشت لایه‌ ای به ضخامت ۹۰ میکرون از قرنیه وجود دارد. همچنین، خطرات احتمالی فمتولیزیک نسبت به لیزیک به‌طور قابل توجهی کمتر است.

مقایسه عمل‌ های جراحی لیزری سطحی و لیزرهای عمقی

هر دو نوع عمل لیزری، یعنی سطحی و عمقی، ویژگی‌ ها و محدودیت‌ های خاص خود را دارند و انتخاب بهترین گزینه بستگی به وضعیت هر فرد دارد. برای افرادی که قرنیه‌ های نازکی دارند و شماره چشم آن‌ها پایین است، لیزرهای سطحی گزینه‌های بهتری محسوب می‌شوند. اما برای کسانی که شماره چشم آن‌ ها بالا بوده و قرنیه‌ای با ضخامت مناسب دارند، لیزرهای عمقی مانند لیزیک، فمتولیزیک و اسمایل انتخاب‌ های بهتری خواهند بود. در مواردی که نتایج عمل با هر دو نوع لیزر مشابه باشد، به دلیل عوارض کمتر و هزینه‌ های پایین‌ تر لیزرهای سطحی، مانند لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی، معمولاً ترجیح داده می شوند.

آیا ایمپلنت درد دارد؟ چگونه درد ایمپلنت دندان را کم کنیم؟

مزایای جدیدترین روش‌های جراحی چشم

مزایای جدیدترین روش‌های جراحی چشم

در ادامه شما را با مزایای جدید ترین روش های جراحی چشم آشنا می کنیم.

  • آزادی از عینک و لنز

یکی از بزرگ‌ترین جذابیت‌های این تکنیک‌ها، از بین بردن نیاز به عینک و لنزهای تماسی است. این تغییر می‌تواند به طرز چشمگیری کیفیت زندگی افراد را در زمینه‌های مختلفی مانند ورزش، تعاملات اجتماعی و افزایش اعتماد به نفس بهبود بخشد.

  • دیدی شفاف و ماندگار

 معمولاً نتایج این جراحی‌ها بسیار پایدار هستند و بیماران می‌توانند سال‌ها از وضوح دید لذت ببرند.

  • دوره بهبودی کوتاه

به طور کلی، زمان بهبودی این جراحی‌ها کم است و افراد می‌توانند تنها در عرض چند روز به فعالیت‌های روزمره خود بازگردند.

  • بدون درد و بخیه

 این روش‌ها با بهره‌گیری از تکنیک‌های پیشرفته لیزری انجام می‌شوند و معمولاً نه تنها بدون درد هستند، بلکه نیازی به بخیه نیز ندارند.

آیا هزینه می‌تواند در انتخاب مناسب‌ ترین روش جراحی برای حذف عینک تأثیرگذار باشد؟

آیا هزینه می‌تواند در انتخاب مناسب‌ ترین روش جراحی برای حذف عینک تأثیرگذار باشد؟

روش‌های لیزری سطحی مانند لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی، در یک مرحله و با بهره‌ گیری از دستگاه لیزر اگزایمر انجام می‌ شوند. در مقابل، لیزرهای عمقی مانند فمتولیزیک و اسمایل نیازمند دو مرحله لیزر برای اصلاح بینایی هستند. به همین دلیل، هزینه نهایی روش‌ های سطحی معمولاً کمتر خواهد بود. پزشکانی که به مجموعه‌ ای از تکنولوژی‌ ها دسترسی دارند و از مهارت لازم در همه این روش‌ ها برخوردارند، می‌توانند با توجه به شرایط خاص چشم داوطلب و انتظارات و نتایج مورد نظر، بهترین گزینه را انتخاب کنند که هم از نظر مالی مناسب باشد و هم بالاترین کیفیت را ارائه دهد.

مدت زمان بهبود پس از جدیدترین جراحی‌های چشم برای رهایی از عینک چقدر طول می‌کشد

به طور کلی، فرایند بهبودی این نوع جراحی‌ها نسبتا سریع است و بیماران معمولاً می‌توانند در عرض چند روز به زندگی عادی خود برگردند. اما در روزهای اولیه پس از عمل، ممکن است با خشکی چشم، دید تار موقت و حساسیت به نور مواجه شوید.

برای یافتن جراح ایده‌آل جهت انجام آخرین تکنیک‌های جراحی چشم و خداحافظی با عینک، باید به چند نکته مهم توجه کنید:

اولین و مهم‌ترین عامل، انتخاب یک جراح با تجربه و تخصص در زمینه جراحی‌های انکساری چشم است که می‌تواند نقش کلیدی در دستیابی به نتایج رضایت‌بخش ایفا کند. پیش از آنکه اقدام به انتخاب کنید، حتما به مطالعه سوابق تحصیلی و تجربیات کاری وی بپردازید و نظرات و تجارب بیماران قبلیش را بررسی کنید. همچنین، در جلسه مشاوره، از فرصت استفاده کرده و تمامی سوالات و نگرانی‌های خود را با او در میان بگذارید تا با اطمینان بیشتری تصمیم بگیرید.

چه گزینه‌ های مناسبی برای افرادی که نمی ‌توانند تحت عمل جراحی لیزری عینک قرار گیرند وجود دارد؟

برخی شرایط خاص مانند عیوب انکساری شدید، نازکی قرنیه، قوز قرنیه، وجود آب مروارید یا پیرچشمی می‌تواند مانع از انجام عمل‌ های لیزری برای اصلاح بینایی شود. در این موارد، می‌ توان به روش‌ های غیرلیزری برای بهبود کیفیت بینایی متوسل شد که راهکارهای موثری به شمار می ‌آیند.

چه کسانی می‌توانند برای جدیدترین روش‌های جراحی چشم که به منظور رهایی از عینک انجام می‌شوند، مناسب باشند؟

افراد بالای هجده سال که از نظر سلامت چشم در وضعیت خوبی قرار دارند و شماره عینک آنها در سال‌های اخیر تغییر نکرده، می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای این جراحی‌ها به حساب بیایند. البته، در جلسه معاینه پیش از عمل، پزشک متخصص چشم به طور دقیق صلاحیت هر فرد را برای انجام این روش‌ها بررسی و تعیین خواهد کرد.

مکمل تقویت مو فیتو چیست؟ مزایا و معایب و عوارض آن

چه گزینه‌ های مناسبی برای افرادی که نمی ‌توانند تحت عمل جراحی لیزری عینک قرار گیرند وجود دارد؟

سخن پایانی

آخرین فن‌آوری‌ها در جراحی‌های چشم، فرصتی امن و مؤثر برای خلاصی از عینک و لنزهای تماسی فراهم کرده‌اند. این روش‌ها می‌توانند به شکل چشمگیری کیفیت زندگی افراد را ارتقاء دهند. با این حال، پیش از اقدام به این درمان، مشاوره با یک چشم‌پزشک متخصص و انتخاب یک جراح با تجربه و معتبر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

انتخاب جراح ماهر و متخصص در زمینه جراحی‌های انکساری چشم، یکی از کلیدی‌ترین عوامل برای دستیابی به نتایج موفقیت‌آمیز است. پیش از انتخاب جراح، حتماً در مورد سوابق تحصیلی و تجربیات او تحقیق کنید و نظرات بیماران قبلی را نیز مرور کنید تا بهترین تصمیم را بگیرید

نوشته‌های مشابه

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه